Rabu, 1 Januari 2014

Cameron Highland

Alhamdulillah selepas tamat sesi berpantang, My Little Bucuk bawa Sweet Tulip bercuti ke Cameron Highland. Blood Pressure ST semasa berpantang tak berapa okay dan doctor suggestkan ST pergi bercuti atau jalan-jalan. Waktu berpantang ST ada jer jalan-jalan sekitar rumah tapi habis jer berpantang, kami terus pergi bercuti.

Kami pergi pun bawa Emak ST serta adik lelaki ST, Ujang. Emak tak pernah lagi pergi Cameron Highland dan Ujang plak pergi waktu kecik-kecik dulu jer. ST plak dah kali naik ke CH. masih sama keadaan kat sana tapi penerokaan lebih luas dan terbuka. Sebab itu tak mustahil berlaku banjir lumpur kat Bertam Valley. Suasana dah tak berape nak sejuk, tapi selepas hujan turun memang sejuk kat CH nie.

Mak dan Ujang yang ceria semasa di CH
Kami gerak pukul 8.30 pagi dari rumah ST dan behenti sarapan sekejap di RnR Rawang. Dalam pukul 12.30 kami dah sampai ke CH. Kami bawak ke Mardi, makan tengah hari di Brinchang dan check-in hotel di Tanah Rata.

Makan strawberi coklat kat Mardi

Melawat Taman Herba di dalam kawasan Mardi

Posing area wajib singgah kalau ke Mardi
 Setelah check-in, kami merehatkan diri. Kebetulan hujan turun dengan lebatnya, jadi xtvt yang menariklah adalah tidur. Lepas Asar kami gerak keluar ke Pitsop kecil dari arah Tapah untuk menikmati minum petang di Ladang Teh Cameron Valley.

Ladang Teh Cameron Valley
Sebelah malam kami habiskan masa dengan shoping di pasar malam. Kalau nak makan boleh beli di pasar malam di Brinchang cuma belilah dengan peniaga Melayu. kat pasar malam wajib beli keledek manis, jagung mutiara CH, t-shirt sebagai kenangan dan ole-ole pada keluarga serta rakan-rakan. Murah dan berbaloi-baloi.

Esoknya kami terus check-out dan breakfast di Tanah Rata,makcik jual nasi lemah bungkus kat pasar tani Tanah Rata. ST suggestkan saper nak makan nasi lemak terbaik di CH, belilah pada makcik tu. Sedap dan murah. Ramai pelanggan tapi kualiti tetap sama. Setiap kali ST ke CH,pasti ST beli nasi lemak makcik tu.

Kami kemudiannya ke Taman Sedia iaitu perkampungan orang Melayu CH. Di sini banyak ladang strawberi milik orang melayu dan terdapat juga homestay untuk menginap. Dari Tmn sedia, kami terus ke Kea Farm dan Ladang Teh Boh. Kalau rasa-rasa nak tengok lokasi shooting Filem Ombak Rindu boleh lah ke sana.

Di Taman Sedia

Ladang Teh Boh

Us

Dalam kilang proses daun teh

Kawasan Beranda Ladang Teh Boh
 Walaupun ST pergi seminggu sebelum cuti sekolah bermula, punyalah ramai jugak orang datang sampai nak minum Teh Tarik kat sana pun kena beratur panjang. Sebabkan malas nak tunggu, kami amik keputusan tengok jerlah. Kemudian kami teruskan perjalanan turun ikut Simpang Pulai. Singgah sekejap dekat satu lagi tarikan terbaru CH iaitu Cameron Lavendar. Boleh lah tempat tu. ST suka sebab banyak bunga dan boleh petik strawberi sendiri.

Bunga-bunga di Cameron Lavendar

Petik strawberi. Mak ST mula-mula tak nak petik,
 sekali dah pegang gunting, ST plak risau sebab takut overbajet!huhuhu

Hasil petikan,memang tak banyak tapi besar-besar!
ST pergi tak lame pun, 2 hari 1 malam jer. Asal nak melepaskan hajat ST nak ke sana dan merehatkan minda ST. Bila dah selalu pergi dan setiap tahun pergi macam dah tak berapa nak menarik plak rasenyer CH nie. Tak per, ST tunggu 2 tahun lagi, baru naik semula. Maybe dah ade perkara baru yang menarik kat sana.