Rabu, 8 Januari 2014

Jenjalan Penang

Awal bulan Disember 2013, Sweet Tulip pergi ke Penang, kebetulan My Little Bucuk ada kerja di sana, jadi ST follow tapi kami tak gerak bersama coz MLB pergi atas urusan rasmi. ST pergi lepas kerja naik bas kat Puduraya lepas maghrib dan sampai kat stesen bas Sungai Nibong sekitar 12 tengah malam. Malam tu ST tumpang tidur di bilik adik ST, Qynet yang study di USM kat Desasiswa Tekun. Alhamdulillah, lena tidur kat sana sebab time study dulu pun dah pernah stay seminggu kat USM. Bangun pagi segar jer udara, bersemangat terus nak meronda penang.

Pagi kami berakfast kat Sekitar gelugor. hajat hati nak makan sandwish daging yang sedap tu, tapi kempunan sebab kedai tu tutup plak. Jadi makanlah roti jala yang sedap lagi tidak mengecewakan, memang terbaik! ST sempat juga cuba nasi lemuni. Rasa ala2 macam berherba dan makan dengan daging. Macam tak berapa nak kena dengan tekak ST jer.
Breakfast bersama adik ST, Akma Qynet
Selesai breakfast, kami mulakan meronda Penang dengan naik ke Bukit Bendera. kalau datang Penang, naiklah ke Bukit Bendera. Lokasinya berhampiran dengan Gurney tapi ST pakai google map jer, taip Penang Hill jumpalah jalannya.

Untuk naik ke atas Bukit Bendera harus naik train macam LRT. Canggih dah sekarang nie, tak perlu dah naik kereta cable cam dulu-dulu. Bayaran untuk naik train adalah RM 8.00 untuk seorang warga negara Malaysia dewasa. Student plak RM 4.00 dengan syarat kena tunjukkan student card dan kad pengenalan setiap penumpang semasa nak membeli tiket.

Bukit Bendera Pulau Penang

Selfie time
Suasana atas bukit nyaman dan sejuk-sejuk skit. Udara segar dan boleh tengok pemandangan Pulau Pinang di tanah besar. Sempat jugak adik ST ceritakan kawasan Kuala Muda yang turut terkena tempias tsunami dulu. Jadi bila dah tengok dari segi geografi, fahamlah ST bagaimana Kuala turut terkena tempias tsunami. Kebetulan adik ST pernah praktikal di Sahabat Alam di Penang, jadi sedikit sebanyak informasi tu banyak membantu kami tentang Penang.

Sesi bergambar wajib sekiranya ke Bukit Bendera
 So far, okaylah jenjalan kat atas Bukit Bendera nie. Tak rugi pergi dan boleh release stress. Kami rileks jer kat atas nie sebab tarikan utama kat atas nie adalah pemandangan yang cantik sekitar penang dan udara yang menyegarkan.

Rehat jap samabil makan kacang kuda pedas
Turun dari Bukit Bendera, kami terus ke Restoran Kapitan di Georgetown. Adik ST suggestkan kami makan nasi beriyani dengan ayam tandori tapi kami makan nasi kandar. Sekali tak kena selera lah plak. Sedap lagi makan nasi kandar kat Restoran Hakim seksyen 7, Shah Alam. ST raselah makanan adik ST iaitu beriyani dengan ayam tandori, mak aiii sedapnyer. Menyesal tak order menu tu tadi. Itulah degil sangatkan ST nie. Jadi ST kecek-keceklah skit makanan adik supaya tak kempunan..huhuhuhu

Selesai makan tengah hari, MLB kena balik ke hotel sebab ada tugasan. jadi peluang nie ST minta adik bawak ST jalan-jalan tengok lukisan mural yang sedang popular di Penang. kami pun pusing-pusing ikut suka jer. ST nak sewa basikal tapi adik ST plak jenis tak berani dan tak pandai naik basikal. So nak tak nak, kami kenalah jalan kaki.

Kami pusing dekat2 jer. Coz hari panas, tak berapa nak larat nak berjalan. ST sempat singgah ke masjid Kapitan Keling dan sempat jugak tengok gerai nasi kandar beratur yang tutup di sebelah masjid tu. Kedai nasi kandar beratur hanya buka pada pukul 10 malam setiap hari. Kempunan jugak nak merasa. Macam nak kena datang lagi jer nie.

Masa kami jalan-jalan kat sekitar Georgetown nie, memang banyak lukisan mural dan kedai-kedai yang menjual barang-barang seni. Memang cantik, menarik dan rambang mata kalau nak membeli. ST tak beli apa-apa pun sebab MLB dah warning jangan nak beli yang tak berguna. Sesiapa suka dengan seni memang boleh duduk sini lelamalah.

Setelah penat berjalan, kami singgah di China House untuk jamu tekak nie. Tempat nie sangat menarik dan kami suka enviroment kat sini. Kami order Milo cafe Dinosour dengan Lemon Cheseecake. Memang terbaik. Layanan yang baik dan suka dengan ketelusan mereka dalam berniaga.

Di China House nie ada sediakan makanan atau cake yang diperbuat dengan alkohol, jadi mereka letakkan label pada makanan yang ada alkohol supaya orang Islam boleh tahu dan tidak terambil makanan tersebut. Kalau tengok video tahun melawat Malaysia 2014 nie, turut di paparkan suasana di dalam China House sebagai salah satu tarikan di Malaysia. So make sure lau ke Penang, singgah sini yer. Boleh lawati page fb China House, click China House.

Best of China House
Lepas dari China House, kami terus balik semula ke USM dan rehat-rehat sebentar. Dalam pukul 8.30 malam, adik ST bawak ST dinner di Hammer Bay. Masakan sedap dan banyak. Seafood memang segar. Boleh datang lagi dan enviroment pun menarik. Kami amik tempat duduk bawah pondok dan duduk bersila sambil menikmati angin pantai yang sepoi-sepoi bahasa.

Habis makan MLB pun sampai dan bawak kami ke Batu Feringgi. Kat Batu Feringgi ST sibuk beli fridge magnet. Itu trademark kami skrg, setiap tempat yang kami dah pergi akan beli fridge magent sebagai tanda kami dah sampai ke sana.

Ape pun memang seronok berjalan sekitar Penang. Tak puas pergi sekali, nak pergi lagi, lagi dan lagi.